3 tips för att göra collabs med influencers

Collabs, collaborations, samarbete, annonssamarbete och ad. Kärt barn har minst sagt många namn. Marknadsföring genom influencers inom sociala medier är stort, och under 2018 spenderas det över 1 miljard kronor på influencermarknadsföring – bara i Sverige. Men hur gör man? Vad borde man tänka på respektive undvika? Vi på Interlaced Influencers har genomfört över 10.000 samarbeten i sociala medier och vi reder i denna artikel ut dom bästa tipsen för en väl genomförd kampanj i sociala medier genom influencers.

1. Rätt målgrupp eller stor räckvidd?

När du ska börja arbeta influencer marketing och med influencers i sociala medier kan det vara lockande att direkt köpa en Instagrambild hos Sveriges största influencers. Det kan fungera, men vi rekommenderar att lägga fokus på profilernas målgrupper framför antal följare. Om ditt varumärke, din e-handel eller din produkt riktar sig primärt mot kvinnor med två barn i åldrarna 3-6 år så rekommenderar vi att du lägger ditt krut i just denna målgruppen primärt. I ett tidigt skede är det en god idé att knyta sig an en hängiven och intresserad målgrupp som gärna förbli återkommande kunder. Att då gå via influencers med den exakta målgruppen så använder du dig av ett förtroende som du inte har – men vill ha, och kommer få.

  • Fokusera på målgruppen framför räckvidden.

2. Hur gör man samarbeten enklast?

Vi på Interlaced Influencers är givetvis en part i målet och rekommenderar utan att tveka vår effektiva marknadsplats som hjälper dig att hitta influencers som passar dig och ditt varumärke på några få klick. Vi har i dagsläget drygt 3,500 influencers i Sverige och ungefär 1,500 influencers utspritt i Norge, Finland och Danmark. Vi kan influencers.

Om du däremot enbart vill göra din research och förstå hur själva marknadsföringskonceptet kan gå till rent konkret så är det en god idé att börja kolla vilka som handlar hos dig i dagsläget. Dom är med stor sannolikhet din målgrupp. Börja sedan att grundligt göra din research genom Instagram, bloggar och YouTube-kanaler för att försöka lokalisera dom rätta namnen vare sig dom har 5,000 eller 500,000 följare/läsare/prenumeranter.

  • Ta hjälp av proffs.

  • Gör gärna en grundlig research på egen hand innan du börjar jobba med influencers.

3. Hur mäter jag resultatet?

När man talar om resultat av collabs i sociala medier så finns det ett par olika parametrar att ta hänsyn till. Vill du bygga varumärke, sälja rekordmånga produkter eller klättra i sökmotorerna? Dessa tre parametrar är nämligen allt som oftast dom primära anledningarna att arbeta med influencers genom.

Att mäta utslag och resultat kring att bygga varumärke är något svårt att ta på, men inte omöjligt. Snackas det mer om ditt varumärke? Fler besökare på din Instagram och i din e-handel? Fler följare? Då har du lyckats.

Att mäta resultat i försäljning genom influencers är busenkelt. Dom två vanligaste sätten att mäta resultatet är antingen genom personliga rabattkoder såsom FÖRNAMN15 eller att använda länkar i blogginlägg, Instagram-biografier eller YouTube-klipp som innehåller spårningsbara utm-parametrar.

Att mäta resultat i form av dina positioner i sökmotorerna kräver först och främst att du inte gör collabs med Instagramprofiler eller YouTubers – utan att du fokuserar på bloggare. Resultatet går att mäta mycket enkelt genom att spåra hur dina positioner utvecklas genom diverse SEO-verktyg eller helt enkelt bara genom Google Search Console eller Google Analytics. Dessa verktyg ger dig resultatet svart på vitt och du kan ofta följa resultatet på daglig basis, även om sökmotoroptimering är ett långsiktigt projekt och ligger i händerna på andra aktörer – alltså sökmotorerna och dess algoritmer.

  • Använd verktyg som redan finns för att spåra resultat i sökmotorerna.

  • Använd rabattkoder eller spårningsbara länkar för collabs i sociala medier.