Annonsmarkera samarbeten rätt i sociala medier!

Att följa marknadsföringslagen i sociala medier som influencer är viktigt – men alla vet inte exakt hur det ska gå till i respektive plattform. I denna artikel berättar vi exakt hur du ska göra för att annonsmarkera dina inlägg rätt i alla plattformar.

Det finns vissa parametrar som är gemensamt för alla plattformar, alltså oavsett om samarbetet/annonsen sker på Instagram, på en blogg eller mitt i ett YouTube-klipp. När du genomför samarbeten i sociala medier ska annonsmarkeringen vara det första besökaren ser redan innan den börjat läsa själva inlägget. Innan du berättar om produkten/varumärket ska alltså texten ”I betalt samarbete med X” eller ”I annonssamarbete med X” synas högst upp i publikationen.

Att skriva ”#ad” eller ”#samarbete” i början eller slutet av ditt inlägg räcker inte. Du måste alltid berätta för din publik vem det är som betalar för marknadsföringen, och det ska även vara det första publiken ser. Har du därtill en svensk publik ska du hålla dig till svenska begrepp såsom ”Annons” eller ”Samarbete”, och inte ”Ad”. Skrivelsen "I samarbete med" räcker inte.

Använd dig gärna alltid av denna mall när du genomför samarbeten i sociala medier – oavsett kanal: ”I reklamsamarbete med X”. Skriv det alltid högst upp!

Tips för att märka samarbeten i sociala medier:

Instagram. När du genomför samarbeten på Instagram kan du, om du har större kanaler, annonsmarkera genom geo-taggen.

Blogg. När du har ett samarbete på din blogg är det enklast att hålla sig till tumregeln att annonsmarkera direkt och högst upp i blogginlägget. Fetmarkera gärna texten eller ha en udda färg på texten så att det blir tydligt.

YouTube. Annonsmarkera alltid högst upp i beskrivningen, och gärna även i rubriken till videon. Om du inte vill annonsmarkera i rubriken kan du alltid använda dig av YouTube’s inbyggda funktion som gör att du kan visa upp texten ”Innehåller betalda marknadsföring” nere till vänster dom första 15-20 sekunderna av ditt videoklipp.

Vi hoppas att denna guide att gör det enklare för dig att annonsmarkera korrekt i dina sociala medier. Om du inte har några samarbeten ännu kan du alltid registrera dig som influencer hos oss på Interlaced Influencers genom att klicka här.