Därför vinner våra annonsörer med Always on-strategin

Vi har tidigare berättat om vår Always on-strategi inom influencer marketing här på Influencermarketing.se. Vad är det egentligen som gör att den sticker ut som en kontrast mot mer traditionella influencer marketing-nedslag, och vad skiljer dom två olika arbetssätten åt? I den här artikeln tar vi fram dom tydligaste skillnaderna mellan arbetssätten - och förstås vad våra kunder säger om Always on-strategin.

Läs även: Så fungerar en Always on-strategi för influencer marketing – och därför ska du ha det

Kontrasterna mellan enstaka nedslag och Always on

Inom influencer marketing så är det vanligt att man som företag planerar in några enstaka nedslag ett par gånger per månad eller kvartal. Det kan bland annat handla om att man kör en kampanj inför en högtid, en inför en ny produktlansering och en kampanj med fokus på en REA eller något speciellt budskap som man vill få fram. Det lite mer traditionella arbetssättet är inte bristfälligt - men det är tillfälligt.

Om man som e-handel eller varumärke har en tillfällig kampanj, prissänkning, produktlansering eller ett Ad Hoc-budskap så är dom tillfälliga nedslagen genom influencer marketing helt rätt väg att gå - och är därför en av dom vanligare strategierna. Dessa typer av nedslag genom influencers behöver däremot inte motsätta sig att ha en Always on-strategi aktiv vid sidan av dom tillfälliga nedslagen som görs något mer spontant.

Always on-strategin fokuserar dels på det traditionella arbetssättet - men kompletteras med kampanjer som är konstanta, där influencers väljs ut dagligen eller veckovis, för att alltid ha en synlighet hos relevanta influencers - fortsatt utifrån annonsörens KPI:er och målgrupp. Genom oss på Interlaced Influencers har våra annonsörer också möjligheten att överlåta kampanjadministrationen och kampanjhanteringen på oss där vi följer annonsörens målgrupp, KPI:er och budget för att välja ut dom influencers där vi genom tidigare och historisk data kan hitta rätt influencers och avgöra vilka influencers som passar kampanjen bäst.

Läs även: Konkretisera och kategorisera er influencer marketing-strategi

Marknadsföring sover aldrig - det gäller även influencer marketing

En av dom större fördelarna med att använda sig av digital marknadsföring i sin annonsering är att annonseringen inte sover. Precis på samma sätt som att man inte pausar sin Google Ads-kampanj eller Facebook Ads-kampanj ska man inte pausa sin influencer marketing-kampanj.

Kontinuitet och förtroende

Influencer marketing baseras till allra största del på word of mouth som grundläggande strategi. Influencer marketing är alltså en metod för att ärva eller få en del av en influencers befintliga förtroende hos dennes publik - till varumärket och annonsörens förtroende. Genom att ha en kontinuitet i sin influencer marketing, precis som man har i den breda majoriteten av övrig digital annonsering, så tar inte överförandet av förtroende och brand awareness uppehåll; utan fortsätter att öka dag för dag och månad för månad.

Vi ser flera goda exempel på varumärken som genom oss, eller externt, arbetar med detta arbetssätt för att kontinuerligt bygga brand awareness och ständigt öka förtroendet för varumärket. Några goda exempel är bland annat Protein.se, iDeal of Sweden, NA-KD och Nextory där Always on-strategin är en central del av deras influencer marketing, och som också ligger till grund till stora delar av dom resultat som varumärkena ser i både sin digitala marknadsföring och för verksamheterna på ett övergripande plan.

Ökade resultat

Den allra tydligaste och mest lockande fördelen med att implementera ett Always on-tänk i sin influencer marketing strategi är resultaten. Inte bara får man som annonsör fler influencers att arbeta med, mer data att utvärdera och basera kommande kampanjer på - utan med det ökade förtroendet som kommer av en ökad synlighet ser vi också tydliga trender för samtliga av våra annonsörer att resultatet ökar i samma takt. Oavsett om annonsörer arbetar med brand awareness, försäljning eller engagemang som huvudsakliga KPI:er så ser vi att Always on-strategin skapar ett bättre resultat än enstaka nedslag - mycket tack vare det ökade förtroendet och den ökade varumärkeskännedomen som strategin medför både direkt och indirekt.

Lättare att identifiera nya målgrupper

I och med att volymerna och antalet influencers ökar så ökar också möjligheterna att snabbt identifiera nya målgrupper. Om varumärkets primära målgrupp i varumärkets upper-funnel marknadsföring är kvinnor mellan 30-35 år boendes i storstäder så ökar chanserna att man genom enstaka influencers lyckas identifiera en köpstark och relevant målgrupp i ett annat segment, ålder, geografiskt område eller kön.

Så tycker våra kunder om vår Always on-strategi

“Deras team av Influencer managers som hjälpt oss med våra kampanjer är aldrig mer än ett par minuter bort och kommer alltid med nya och kreativa idéer för att öka resultaten månad för månad” säger Jennie Karlsson, ansvarig för digital marknadsföring på Modulhus.se.

“Vi är nöjda med Interlaced Influencers för att de med sin expertis och fingertoppskänsla hittar relevanta och bra influencers som både matchar vår målgrupp, genererar trafik samt stärker vårt varumärke” säger Robert Sporre, E-Commerce Manager på Sportkost.se.

"Vi rekommenderar e-handlare och digitala varumärken att jobba med Interlaced Influencers om man vill effektivisera sitt arbete med influencers. Vi lägger ner mycket mindre tid nu än när vi gjorde det in-house och får ut mycket mycket mer” säger Victor Halvarsson, grundare och VD av VANBRUUN.

Så kommer du igång med en Always on-strategi genom Interlaced Influencers

Är du intresserad av att komma igång med en Always on-strategi genom Interlaced Influencers? Ta då kontakt med oss på support@interlaced.in eller direkt till din kontaktperson hos Interlaced Influencers om du är befintlig annonsör hos oss - eller kom igång med influencer marketing här om du är ny annonsör hos oss.