Den stora influencer marketing-guiden 2020

Influencer marketing-året 2019 har inte riktigt kommit till sitt slut ännu, men det kan ändå vara tid att börja planera för riktigt framgångsrika kampanjer genom och tillsammans med influencers inför slutet av året som vi nu är i – men också inför 2020. Därför har vi på influencermarketing.se, som ägs av influencerbyrån Interlaced Influencers, sammanfattat allt du behöver veta och tänka på om du vill jobba med influencer marketing under det som förhoppningsvis blir ett framgångsrikt och händelserikt 2020.

Vad är influencer marketing?

För att börja i rätt ände föreslår vi att du djupdyker i vad influencer marketing är genom att läsa inlägget som finns publicerat på Interlaced.in. Det är en av dom vanligaste frågorna vi på Interlaced Influencers får, trots att marknadsföringsmetoden nu inte längre klassas som speciellt ny – även om delar av mätmetoderna och tillvägagångssätten fortfarande kan behöva klargöras till och från.

Läs även: Skatteverkets regelverk för influencers och skatt

Vad kostar influencers?

Vad influencer marketing och influencers kostar varierar oerhört mycket – och det finns egentligen inget spikat svar på det. Vad en influencer debiterar för ett YouTube-klipp, ett blogginlägg eller 5 Stories på Instagram beror ofta på:

  • Hur mycket innehåll som ska skapas
  • Huruvida produktleverans eller någonting annat av ekonomiskt värde erbjuds
  • Hur uppsidan ser ut för övriga intäkter genom samarbetet
  • Hur många publikationer samarbetet avser
  • Hur mycket tid som behöver läggas på samarbetet
  • Hur stor räckvidd influencern har
  • Hur pass bra matchning annonsörens eftertraktade målgrupp har med influencerns målgrupp

Om du har svårt att bedöma vad influencers kostar eller vill ha hjälp med att hitta rätt influencers rekommenderar vi självklart att du tar kontakt med ett influencernätverk som har koll på läget – vilket du kan göra här.

Identifiera rätt målgrupp

Målgrupp, målgrupp och återigen målgrupp. Att identifiera och hitta rätt målgrupp hos de influencers du väljer att samarbeta med är den överlägset viktigaste nyckeln för att lyckas med influencer marketing år 2019, 2020 och framöver. Om du säljer nappflaskor till barn så din målgrupp sannolikt mammor till barn. Ansträng dig då inte nämnvärt med att göra samarbeten med influencers som fokuserar på aktieköp genom en aktieblogg – utan hitta istället inflytelserika mammor på sociala medier såsom Instagram och YouTube, för att sedan komplettera med välskrivna blogginlägg om nappflaskorna.

Rätt målgrupp vinner alltid, och är i 99 av 100 fall dom samarbeten som faller allra bäst ut resultatmässigt.

Läs även: Hitta rätt influencers

Sätt upp rimliga och mätbara KPI:er

Innan du bokar ett samarbete med en influencer i dess sociala medier så är det högst fördelaktigt att du som företag / varumärke bestämmer dig för vilka KPI:er du vill att samarbetet, vare sig det är kort- eller långvarigt, ska baseras och mätas på. Vi har tidigare skrivit om KPI:er inom influencer marketing, och bland annat kan det handla om försäljning, engagemang, länkar och tillväxt på hemmaplan. Sätt upp relevanta och mätbara KPI:er utifrån den eller dom kampanjer du vill köra med influencers – och informera gärna influencern om vilken KPI det är som gäller, det vill säga vad du primärt vill se händer efter och utifrån genomfört samarbete.

Bestäm dig för kanaler som ska användas

Ska samarbetet med dina influencers ske på bloggar för att skapa långt, läsvärt och engagerande innehåll som även kompletteras med en eller två länkar till din sajt – eller passar det bättre att budskapet kommuniceras i form av rörligt material på Instagram eller YouTube?

Att hitta svaret på denna fråga får ändå någonstans grunda sig i vilken målgrupp du vill nå, då du alltid inom influencer marketing får anpassa dig efter utbudet av influencers som dels finns tillgängliga – och dels är intresserade av att genomföra ett eller flera samarbeten med dig och ditt varumärke.

Om du vill återanvända det material som influencers skapar om ditt varumärke – vilket vi starkt rekommenderar att du gör – så kan det vara fördelaktigt att samarbetet tar plats på blogg eller genom Instagram. Det är lätt att ”re-posta” material från Instagram och att göra ett utdrag av ett blogginlägg för att publicera på eget håll som en recension eller goda lovord. Se dock alltid till att det är avtalat med dom influencers du jobbar med för att inte skapa polemik, även om det sällan händer.

Läs även: Annonsmarkera samarbeten rätt i sociala medier

Tillvägagångssätt för att uppmana till konvertering

Om vi gör antagandet att konvertering för dig och ditt varumärke är att sälja så många tröjor som möjligt så finns det flera sätt att dels mäta detta – men också att uppmana till konvertering. Unika rabattkoder eller landningssidor är dom två allra vanligaste metoderna för att mäta detta – varav det förstnämnda är vanligast och bäst för att uppmana till konvertering vid samarbeten med influencers.

Det magiska med influencer marketing är att influencers själva ofta har en väldigt bra uppfattning om vad som kommer generera bäst resultat för ditt varumärke. Efter att ha genomfört ett antal samarbeten och skapat så pass mycket eget innehåll som inte är betalt så har influencers en väldigt god uppfattning om vad det är som går hem, och vad som mestadels kommer uppfattas som spammigt eller opersonligt. Fråga influencern och ge denne tydliga ramar för vad som gäller – men också gott om frihet för att skapa det innehåll som engagerar bäst.

Mät och utvärdera

  • Hur gick samarbetet?

  • Hur pass engagerade sig publiken i samarbetet?

  • Hur många produkter såldes?

  • Fick du någon tillväxt i egna kanaler?

Ovanstående frågor ska alltid ställas efter en kampanj med flera influencers eller efter ett enskilt samarbete med en influencer för att kunna göra en bedömning om vad som behöver göras vid kommande samarbeten, men även för att kunna fatta ett beslut kring huruvida den eller dom influencers som användes i den aktuella kampanjer rimligen kan bli ett återkommande tema i din digitala externa kommunikation.

Lärdomar efter 4 år i branschen

  1. Autenticitet vinner alltid. Lägg fokus på att hitta relevanta och passande influencers med en målgrupp som går hand i hand med den produkten som ska marknadsföras eller med ditt varumärke i sin helhet.

  2. Se till att innehållet skapas utifrån tydliga riktlinjer mellan dig som varumärke och influencern för att skapa som bäst synergierna som enbart influencer marketing kan generera.

  3. Sätt upp tydliga och mätbara KPI:er och utvärdera alltid hur dom presterade vid samarbetets slut.

  4. Återanvänd gärna innehållet som influencers skapar för att skapa tillväxt på hemmaplan både under och efter samarbetet.

  5. Ta hjälp av en byrå eller ett influencernätverk för att hitta influencers i större skala, eller om du behöver hjälp med att hantera / administrera kampanjer med influencers. Vi hjälper dig gärna! :)