Influencer marketing under och efter Covid-19 – därför skalar många företag upp

Den rådande Coronapandemin påverkar dom allra flesta företag på ett eller annat sätt. Vissa mer och vissa mindre – samtidigt som en hel del företag till och med gynnas av situationen. Men hur ska man egentligen tänka när det kommer till företagets digitala marknadsföring? Finns det något facit? Den sistnämnda frågan är egentligen den tydligaste: Nej, det finns inget facit. Detta av den enkla anledningen att vi aldrig varit i denna sits tidigare. Under dom senaste kriserna som skett så har det digitala landskapet inte sett likadant ut som nu – vilket gör att verktygen att faktiskt hantera situationen på ett långsiktigt och lönsamt sätt aldrig varit så enkla att nå som nu.

Vi på Interlaced Influencers hoppas att denna guide kan hjälpa dig och ditt företag att fatta kloka beslut om er digitala marknadsföring under dessa tider.

Fler och fler spenderar mer och mer tid framför skärmarna

Grunden i marknadsföring är att man som företag ska finnas där uppmärksamheten och publiken finns – givet att målgruppen är relevant. En undersökning som är gjord av Global Web Index visar att 45% spenderar mer tid på sociala medier under coronaviruset än tidigare, och denna siffra är ännu högre om man ser till de yngre generationer.

Man kan konkretisera det på ett så enkelt sätt som att majoriteten av svenska e-handlare och företagens kunder nu spenderar mer tid än tidigare på sociala medier för att hämta inspiration och information. Därför är detta ett utmärkt och sannolikt historiskt tillfälle att fånga deras uppmärksamhet, bygga en relation och skapa en konvertering.

Hur ska man som företag tänka kring influencer marketing och marknadsföring under Covid-19?

Man kan säga att ett företag som följer resonemanget ”vi pausar allt tills det lugnat sig” är ungefär som vännen som slutar höra av sig när du mår dåligt – och den vännen står knappast högt upp på listan när stormen lagt sig. Det är alltså nu – och inte igår eller imorgon – som chansen att bygga ett företags varumärke och förtroende är större än någonsin. Det är nu, i dessa tider, som möjligheten att skapa digitala relationer med kunder och potentiella kunder är som störst. Att prioritera marknadsföring genom influencers under dessa tider innebär att företag har möjligheten att bygga värdefulla och långsiktiga relationer med kunder och framtida kunder genom att finnas i deras medvetande – och inte försvinna helt och hållet – som sanningen blir om man sätter sin digitala närvaro på paus.

Influencers hjälper dig att nå nya målgrupper

Att själv identifiera nya målgrupper kan vara svårt. Google Analytics och analys av kunddata i all ära – men att faktiskt testa att rikta sig mot en ny målgrupp och mäta utfallet är, och förblir, det bästa sättet att identifiera nya målgrupper. Att hitta nya målgrupper genom influencers är inte bara smidigt och enkelt, utan även mycket effektivt. Testa att aktivera nya typer av influencers i en influencer marketing-kampanj som normalt kanske skulle fokuserat på influencers med lite större följarbas eller som normalt hade varit ett par år yngre. Laborera, analysera och vinn.

Våga anpassa budskapet

I tider som dessa är ett mjukt och omtänksamt budskap en betydligt bättre idé än det som kan vara det lite mer klassiska budskapet; simpelt, fokus på enskilda produkter och pris. Vi på Interlaced Influencers har under som senaste månaderna styrt om flera annonsörers budskap genom influencers från att handla om specifika produkter och erbjudanden till att nu handla om varumärket och hur varumärket bryr sig om och försöker hjälpa i tider som dessa. Resultaten talar därtill för sig självt – dom företag som vågar anpassa budskapet efter den dagsaktuella situationen vi är i just nu ser högre resultat utifrån samtliga KPI:er i relation till dom som inte gör det.

Vad händer sen?

Att vi kommer få se fler digitala event, färre resor och allt fler digitala livesändningar är alldeles uppenbart – men någonsin som är ännu mer intressant är att allt tyder på att investeringar och närvaro i digitala medier kommer bli allt viktigare. Man kan se tydliga indikationer på att marknadsföringsbudgetar flyttas från traditionella kanaler till sociala medier, influencer marketing och digital marknadsföring i stort. Det var tydligt långt innan Covid-19, men blir desto mer uppenbart nu. Digital marknadsföring och influencer marketing är att synas där kunden finns, vara anpassningsbar och att skapa relationer som traditionell marknadsföring inte kommer i närheten av.

Vill du också ta hjälp av influencer marketing för att öka resultateten under och efter Covid-19? Vi på Interlaced Influencers hjälper gärna till. Hör av dig till oss!