Influencers förmåga att påverka ökar

Att influencer marketings själva grundpelare är att påverka (läs: influera) följare, konsumenter och branschaktörer är sedan gammalt. Det har under flera år publicerats rapporter om att så många som 70% av alla konsumenter litar mer på rekommendationer dom får från personer i deras närhet och personer dom ser upp till än genom traditionella marknadsföring såsom TV, radio och tidning.

Tidigare i veckan publicerades även en artikel på Ehandel.se som berättar att en studie gjord av Wunderman Thompson Commerce talade sitt tydliga språk. Rapporten har analyserat hur barn mellan 6 och 16 år beter sig på nätet – och vad som formar deras attityd mot varumärken.

Resultatet är minst sagt intressant – men inte häpnadsväckande. Rapporten visar på att 55% av barnen vill endast ha produkter som deras favorit-influencers på YouTube och Instagram.

Det handlar nu inte bara om att 55% av barnen vill ha produkter som deras idoler rekommenderar. Det handlar nu om att 55% av barnen endast vill ha dom produkter som finns i influencerns ägo.

Slutsats? Influencers förmåga att påverka och influera är enorm – och ser bara ut att växa.