Konkretisera och kategorisera er influencer marketing-strategi

Det är dags att konkretisera strategier

I tider som dessa kan det bitvis vara svårt att veta vart man ska lägga krutet – oavsett om man är en e-handlare med fokus på B2C, en e-handlare med fokus på B2B eller ett varumärke inom retail och dagligvaruhandeln som försöker hitta rätt forum för att digitalisera sin försäljning. Någonting som vi på Interlaced Influencers har jobbat intensivt med dom senaste veckorna är att hjälpa våra kunder att skapa rätt koncept och kategorisera deras influencer marketing-strategi. Låt oss gå in på detalj i hur.

Konkretisera och kategorisera samarbeten med influencers

Många annonsörer jobbar med influencers med olika KPI:er i fokus. Dom allra vanligaste KPI:erna är:

  • Branding / varumärkesbyggande
  • Försäljning
  • Budskapsmarknadsföring
  • Länkar / SEO genom bloggar
  • Skapa intresse i egna sociala kanaler

Oavsett vilken eller vilka strategier man har med sin influencermarknadsföring så är det just nu ett optimalt läge för att kategorisera dessa. Se till att ha specifika kampanjer för kampanjer genom influencers som fokuserar på försäljning – och andra specifika kampanjer som fokuserar på att få in relevanta länkar och trafik från bloggar.

Genom att kategorisera respektive influencer marketing-strategi så blir det lättare att underhålla dom influencers som man samarbetar med på respektive område – och det blir ännu enklare att räkna på respektive kampanj sett till dess KPI. Om man däremot försöker slå brett med allt för många KPI:er i respektive kampanjer riskerar det att falla platt.

Plocka ut dom viktigaste delarna ur nuvarande strategi och fokusera på dessa i separata kampanjer. Vi på Interlaced Influencers hjälper förstås till hela vägen.

Case med Interlaced Influencers – Genom ett långsiktigt samarbete med en e-handlare inom möbler och inredning har vi sett till att deras försäljning har ökat med över 140% mot föregående månader tack vare rätt influencer marketing-strategi. Detta trots omständigheterna.

Skapa kreativa koncept i sociala medier

Om man som varumärke / företag har branding / varumärkesbyggande och försäljning som tydligast KPI så är det en god tanke att nu passa på att skapa kreativa koncept i sociala medier – eller konkretisera dom befintliga. Våra sociala medier fokuserar inte på outreach gentemot företag och annonsörer, utan mot influencers. Vi arbetar genom två primära koncept i nuläget. Låt oss avslöja vilka dom är och varför vi gör det.

GET INSPIRED

Vårt senaste koncept är GET INSIPRED. Detta koncept handlar om att återanvända det content som influencer skapar åt våra annonsörer i kampanjer som annonsörer kör genom oss. Genom att omdela deras innehåll i våra sociala medier så skapar vi en stolthet hos influencern då vi är stolta över samarbetet och därför omdelar innehållet. Därtill skapar vi en automatisk outreach-kanal för nya influencers då influencern som medverkar i GET INSPIRED ofta omdelar vårt innehåll i deras kanaler.

THIS IS

Vårt koncept som fokuserar på att lära känna influencern. Vi är ett stort nätverk med över 5,000 influencers i dom nordiska länderna. Vi har alltså många influencers i vår stora familj – och vill förstås att man ska kunna lära känna varandra. Genom THIS IS-konceptet låter vi nya som gamla influencers lära känna varandra och på så sätt skapa en relation med varandra genom vårt flöde.

Hur kan du använda dina koncept gentemot influencers?

Om vi ponerar att du bedriver en e-handel inom inredning så kan man tänka sig att e-handeln kör konceptet ”AT HOME WITH..”. Konceptet går ut på att e-handeln delar med sig av bilder från influencers och kunder där produkter ur e-handelns sortiment går att finna. Genom detta koncept kan influencers skapa innehåll i sina sociala medier efter exakt samma koncept – hur hemmet ser ut hemma hos dom – med e-handlarens produkter. E-handlaren kan sedan återanvända innehållet i deras befintliga outreach till deras kunder i deras egna flöden för att skapa en naturlig relation mellan deras varumärke och moderna influencers.

Nu har vi skrapat på ytan för hur man skapar bättre lönsamhet med influencers genom ett par kreativa pelare. Kontakta oss för att färdigställa det och koppla på resterande 95% av arbetssättet.

Utvärdera och förnya koncept

”Toppen – då kör vi dessa koncept resten av året?” Inte riktigt. På samma sätt som en e-handel byter ut produkter på förstasidan efter säsong förändrar sig även landskapet av influencers och hur olika engagemang i sociala medier prioriteras. Alla koncept behöver ständigt förnyas och anpassas för att inte bli mindre intressanta, tjatiga eller rentav tråkiga.

Vill du också skala upp försäljningen med influencers?

Det glädjer oss. Hör av dig till oss på Interlaced Influencers så hjälper vi dig varje steg på vägen. Efter drygt 18.000 samarbeten med influencers vågar vi säga att vi kommer att kunna erbjuda dig rätt influencers och strategi för att nå nya höjder.