Maximera och förläng effekten av influencer marketing

Maximera och förläng effekten av influencer marketing



Gästblogginlägg av Käthe Nilsson


När jag började blogga år 2006 fanns det inget som hette influencer marketing, men en del e-handelsbutiker var redan då duktiga på att använda bloggare för att öka försäljningen av de produkter som lyftes fram i blogginläggen. Inläggen märktes inte enligt dagens annonsriktlinjer och betalningen skedde ofta i form av produkter. Bloggarna tyckte detta var otroligt lyxigt och kände sig uppskattade och unika.
Idag ser det helt annorlunda ut. Det finns fler influencers, tydligare regler och plattformar som Instagram och Youtube har tillkommit. Influencers kan köpa följare eller trafik, och det kan vara svårt som företag att se skillnad på en äkta och en oäkta influencer. Därför kan det vara mycket tryggare att anlita influencers via en plattform som Interlaced Influencers, och det innebär också en trygghet för de influencers som är anslutna till nätverket.
Det finns flera saker företag kan göra för att maximera och förlänga effekten av sin influencer marketing.

Dela content och visa uppskattning


Dela de bästa sponsrade inläggen i företagets kanaler såsom nyhetsbrev, Facebook och Instagram, och se till att influencern uppmärksammas på detta. Var inte rädd för att ge något mer tillbaka än enbart betalningen. Det bygger en bra relation långsiktigt och samtidigt slipper ni att skapa nytt content, vilket kan vara nog så tidskrävande eller kostsamt. Om någon influencer gör något exceptionellt bra, berätta det för personen i fråga och beröm det utförda uppdraget med några meningars omdöme i ett mail, pm eller som omdöme på LinkedIn.

Använd samma influencer vid upprepade tillfällen


Våga återanvänd influencers som stärker ditt företags varumärke, bidrar till ökad försäljning eller vad ditt företags KPI nu är. Ofta behöver läsarna/följarna se varumärket flera gånger innan det etsar sig in i det omedvetna. Ett inlägg är i minsta laget kan jag tycka - varför inte tre för att verkligen nå ut till läsarna och följarna?

Finslipa och förbättra urvalet


Om du inte får förväntad effekt kan det bero på att du har valt fel influencer, det vill säga att läsarna/följarna motsvarar inte företagets målgrupp. Det räcker inte i längden att gruppera in influencers i kategorier som till exempel mode, inredning och hälsa. Du måste titta på tonen i inläggen. Det kan också vara bra att se tidigare sponsrade inlägg för att få en uppfattning om hur influencern har jobbat med andra varumärken.

Tydliga riktlinjer med fria tyglar


Det sägs att tydliga riktlinjer är bra för kreativiteten, så det är inget motsägande att ha tydliga riktlinjer för det sponsrade inlägget och samtidigt uppmana till kreativitet. Berätta till exempel om det är OK att djuplänka direkt till produkter utöver de 1-2 länkar som normalt brukar finnas med i ett sponsrat inlägg. Genom att länka direkt till produkter brukar försäljningen kunna öka.