Samarbete på Instagram som influencer - så kommer du igång

Söker du samarbeten på Instagram som influencer? Då har du hittat rätt. Vi på Influencermarketing.se guidar dig kring hur du som influencer kan börja tjäna pengar på dina samarbeten - och visar även hur du enkelt kan komma igång med samarbeten på Instagram genom några få klick. Den här bloggen, Influencermarketing.se, drivs av influencernätverket Interlaced Influencers.

Om du som influencer vill komma igång med samarbeten på Instagram så kan du registrera dig som influencer hos Interlaced Influencers här.

Bra att tänka på vid samarbeten på Instagram

Om du är ny som influencer eller vill bli en influencer så finns det en del saker som är särskilt bra att tänka på. Inledningsvis så är det av stor vikt att du som influencer känner till din målgrupp och vilket typ av innehåll som dom gillar - detta för att säkerställa att dina kommande samarbeten på Instagram blir så bra som möjligt.

Utöver din målgrupp och statistik så behöver du också göra en bedömning kring vilken prislapp du ska presentera för företag som är intresserade av samarbeten på din Instagram. I många fall kan annonsörer erbjuda en fast ersättning för marknadsföringen som skett, i kombination med adlinks där du får en procentuell ersättning för den försäljning som sker.

Om du som influencer vill komma igång med samarbeten på Instagram så kan du registrera dig som influencer hos Interlaced Influencers här.

Regler för samarbeten

Det finns en del regelverk som du behöver förhålla dig till som influencers - dessa är bland annat:

  1. Marknadsföringslagen
  2. Krav från annonsör / företag
  3. Redovisning, skatt och moms

Marknadsföringslagen påverkar dig som influencer på Instagram (och övriga kanaler) på det sätt att du alltid måste annonsmarkera dina samarbeten. Skriv alltid “I betalt annonssamarbete med” högst upp i respektive publikation oavsett om samarbetet sker i ditt flöde eller genom dina Stories. Om du använder annonslänkar och inte får en fast ersättning så går det bra att skriva “Annonslänk i samarbete med” högst upp i publikationen.

Om och när du blir godkänd till ett samarbete med en annonsör eller ett företag som vill synas på din Instagram så kommer annonsören, inte minst om du använder dig av Interlaced Influencers plattform, att ha en del krav på vad annonsören vill att du ska göra och tänka på under samarbetet. Det är alltid av stor vikt att annonsörens riktlinjer efterföljs för att samarbetet ska bli godkänt.

Om du tar emot produkter, tjänster eller varor från annonsören så behöver du att ta upp detta i din deklaration. Du kan läsa mer om skatteregler för influencers på vår blogg - men också kring hur du deklarerar som influencer.

Hur fungerar betalning av samarbeten på Instagram?

Om du samarbetar med företag på Instagram genom oss på Interlaced Influencers så hjälper vi dig med utbetalning av ersättning som du tjänat genom dina samarbeten. Vi samarbetar med ekonomipartners som sköter allt vad gäller skatt och sociala avgifter - så att det enda du behöver fokusera på att är genomföra roliga och kreativa samarbeten i dina sociala medier - så sköter vi resten!

Vi hoppas att denna guide hjälper dig som influencer att börja hitta samarbeten med företag som vill synas på din Instagram - och du är alltid välkommen att höra av dig till oss på support@interlaced.in om du har några frågor inför dina samarbeten!