Marknadsföringsåret 2019 börjar lida mot sitt slut och det börjar bli dags att blicka mot 2019. För influencers, annonsörer och influencer marketing i allmänhet har många händelser skett som med stor sannolikhet kommer påverka influencer marketing i Sverige och Norden till det bättre. I detta inlägg går vi in på djupet i vad vi kan vänta oss av influencer marketing och sociala medier i stort under 2020.
Tydligare regelverk
I början av 2019 gick Skatteverket ut och meddelade att en av dom branscher som skulle granskas extra hårt under året var just influencer-branschen. Det är sunt att en bransch som växer så snabbt som influencer marketing gör får tydligare regler och riktlinjer. Under mitten av året bjöd Skatteverket in till en träff för att samla in synpunkter från influencers, influencernätverk och andra branschaktörer för att ytterligare försöka göra framsteg. Tack vare att granskningen nu ökat kommer vi sannolikt få se att fler influencers, nätverk och annonsörer får en tydligare bild av hur regelverket ser ut och vad man behöver tänka för att alltid göra rätt.
Läs även: Skatteregler för influencers samt Skatterverkets regelverk för skatt och influencers
Du har hört det förr – rörligt och ljud
Under dom senaste åren så har samma trendspaning gjort av mediehus, agenturer, nätverk och inte minst branschen i stort – men det är fortsatt lika sant. Vi ser att konsumtionen av rörligt innehåll samt ljudinnehåll (podcasts exempelvis) ökat lavinartat under dom senaste åren, och allt tyder på att denna utveckling kommer fortsätta. Det finns en möjlighet att det kommer flyttas från en plattform till en annan (exempelvis rörligt från Instagram till TikTok) – men att fenomenet kvarstår och fortsätter öka råder det inga tvivel om.
Micro- och nanoinfluencers
Den kanske tydligaste utvecklingen som vi ser i influencer marketing-branschen är att intresset och behovet av microinfluencers (ofta definierat av influencers med mellan 5.000 – 50.000 följare) och nanoinfluencers (ofta definierat av influencers med ett par tusen följare) ökar rejält. Vi som driver denna blogg, Interlaced Influencers, märker detta på daglig basis. Under slutet av 2019 har begreppet reklamtrötthet diskuterats en hel del i marknadsföringsbranschen – och hur man undviker att hamna i den fällan. Ett bra sätt att rikta reklam och ett budskap mot en målgrupp som för varumärket är intressant är att gå genom just micro- eller nanoinfluencers. Till skillnad från större influencers med låt oss säga 250.000 följare, så är följarbasen hos mindre influencers inte lika förberedda på reklam i influencerns kanaler. När man är en större influencer med fler följare så är det lite mer vanligt med samarbeten och reklam i olika former – medan antalet samarbeten och reklam ofta är mindre hos mindre influencers. Det är därför en riktigt intressant kanal för att nå nischade målgrupper och trovärdiga influencers även under 2020.
Läs även: Den stora influencer marketing-guiden 2020
Content som berör
Innehåll som berör är någonting som skapar oslagbart högt engagemang. Exempelvis så har den internationella YouTube-sensationen MrBeast under året startat en insamling för att plantera 20.000.000 träd som flera av plattformens största kreatörer hoppat på (för att inte nämna Elon Musk som backat initiativet). På svensk mark har vi bland annat sett att Therese Lindgren firat att hon fått en miljon följare på sin YouTube-kanal med att tillsammans medläkarmissionen startat ett projekt där Therese betalar för att det ska borras en brunn i Niger som ligger i Afrika.
Läs även: Den enkla trestegsraketen för att engagera
Samtidigt kan vi se hur mer vardagligt innehåll som berör från högre engagemang än innehåll som kanske är lite mer fokuserat på inspiration får. Exempelvis fängslande historier från privatlivet, graviditeter, mål som uppfylls, resor som görs eller ämnen som normalt är tabubelagda och känsliga är ämnen som ofta får betydligt högre engagemang är det vardagliga innehållet.
Vi från Interlaced Influencers vill passa på att tacka för ett helt fantastiskt 2019 som för oss har inneburit lansering av en ny tjänst, välkomnande av över 1000 nya influencers, över 100 nya annonsörer och även ett välkomnande av denna blogg. Vi ser verkligen fram emot ett härligt och intensivt 2020 tillsammans med alla er läsare, annonsörer och influencers.
God Jul, och ett riktigt Gott Nytt År önskar vi på Interlaced Influencers och Influencermarketing.se!