Återanvänd content från influencers

Ett av dom större problemen för e-handlare och andra varumärken online handlar om att skapa attraktivt content i egna sociala kanaler såsom Facebook, Instagram och eventuell egen blogg. Bristen på attraktivt content som känns genuint samtidigt som det är informativt gör ofta att många hamnar i en sits där produktbilder mot en vit bakgrund är allt man har att röra sig med. På grund av det bristande intresset för sådana bilder så är det inte sällsynt att man hamnar i en svacka i sin digitala närvaro, och helt enkelt slutar ladda upp content i företagets digitala kanaler. Ingen engageras – för att innehållet i kanalerna helt enkelt inte håller den höga nivå som det egentligen kan. Av den anledningen är det en god idé att i förväg avtala med dom influencers som du som varumärke jobbar med att få tillåtelse att dela vidare det innehåll som influencern skapat i era egna digitala kanaler.

Ett bra sätt att visa nöjdhet och stolthet på

Att sträcka ut handen och fråga om du som annonsör / företag får återanvända en influencers content i era egna sociala kanaler är ett utmärkt sätt att dels få engagerande innehåll till era egna kanaler – men också för att visa stolthet mot samarbetet. Att influencern från första början valdes ut till en specifik kampanj eller ett särskilt samarbete handlar i grund och botten att ni som annonsör är beredda och välvilliga till att förknippa ert varumärke med influencerns varumärke. Det går åt båda hållen – och då är återanvändning av influencerns content ett bra sätt att säga det på, både till influencern – men inte minst er egen publik som vistas på era sociala kanaler.

Se till att be om lov

Undvik att hamna i dispyter eller argumentationer med innehållsskaparen. Fråga om lov, och ge gärna någonting tillbaka. Tagga influencern i bild och text samt referera era egna följare till innehållsskaparen. Det engagerar när det talas gott om ert varumärke – fast än att det inte är ni som talar. Det brukar sägas att den typ av marknadsföring som inte känns som marknadsföring är den bästa typen av marknadsföring, och när ni som varumärke i era egna kanaler talar om vad någon annan säger om er i positiv anda så blir det som allra bäst.

Använd samma metod för övriga kundrecensioner

Att det talas gott om ditt varumärke är någonting fantastiskt – och självklart även någonting du vill att andra kunder ska få veta om, oavsett om det är en ny kund eller en stamkund till ert varumärke / e-handel. Sprid recensioner om ert varumärke i era egna digitala kanaler på precis samma sätt som om det hade varit ett samarbete med en influencer som hade skapat eget innehåll. Citera fina ord eller kopiera hela recensionen, precis som många e-handlare gör med recensioner från exempelvis TrustPilot eller andra sajter som jämför recensioner av e-handlare i alla dess slag.

Om upplägget med att återanvända influencers content eller recensioner om ert företag låter tråkigt eller mindre kreativt kan man alltid implementera en välkänd term inom sociala medier, såsom #tbt eller #throwbackthursday vilket är ett koncept för att återblicka på någonting som hänt förr, gärna på en torsdag. Det gör innehållet som du återpublicerar betydligt mer naturligt och era egna följare kommer med stor sannolikhet att kunna se innehållet som mer trovärdigt i ert flöde.

Spinn vidare på kreativa koncept som går hem hos följarna

Just nu kör Interlaced Influencers, som även driver Influencermarketing.se, ett koncept på sin Instagram vid namn This is. This is går ut på att presentera nätverkets influencers (nätverkets innehållsskapare) för alla andra influencers och företag som finns i nätverkets följarbas. Det mest relevanta innehåller som Interlaced som influencernätverk rimligen kan skapa i sina egna sociala kanaler är just information om och kring deras egna influencers – vilket är grunden i konceptet This is. Det skapar en glädje hos dom profiler som deltar i This is-konceptet, men också en nyfikenhet hos dom influencers som följer Interlaced Influencers i deras kanaler för att se vilka dom delar nätverk tillsammans med.

Goda exempel på återanvändning av content

En av pionjärerna inom influencer marketing är självklart Daniel Wellington som säljer klassiska och stilrena armbandsur och även armband. Upp till 90% av det content som Daniel Wellington laddar upp på sin enorma Instagram med över 4,7 miljoner följare är content som deras egna influencers har skapat förr, i samarbete med Daniel Wellington med konceptet #DWPickoftheDay som röd tråd i flödet. Det tillåter influencers, fotografer eller vanliga kunder att skapa innehåller om Daniel Wellington i sina egna sociala kanaler – för att sedan på chansen att bli omnämnd på företagets egna Instagram framför miljontals följare. Ett utmärkt sätt att skapa organiskt innehåll från både influencers och vanliga kunder då det uppmanar till att dela med sig av köp som görs hos och av Daniel Wellington. Andra företag som jobbar intensivt med att återanvända content som skapats i samarbeten med influencers är bland andra NAKD som på sin Instagram följer ett liknande koncept som Daniel Wellington, fast under namnet #beNAKD. Företagets egna produkter får sin välförtjänta del av marknadsföringen, men det får även dom influencers som NAKD löpande samarbetar med – och samma incitament skapas för kunder och influencers att ladda upp gott om kvalitativt content i sina egna kanaler för chansen att få återpubliceras i företagets egna sociala kanaler.