Black Week 2020 med influencer marketing i spetsen

Black Week är mindre än en månad bort, och det mesta talar för att Black Week i år kommer bli större än tidigare år. Under tidigare år har vi på Interlaced Influencers hjälpt hundratals varumärken och e-handlare att dra nytta av influencer marketing under både Black Week och Black Friday - och nu är det dags igen. I denna artikel går vi igenom hur du kan implementera influencer marketing i din Black Week-strategi, hur vi jobbat tidigare och hur estimaten inför högtiden ser ut.

Så kan du använda influencer marketing som en del av Black Week-strategin

Det finns flera sätt att använda sig av influencer marketing för att maximera genomslaget under Black Week. En kärnuppgift är att nå igenom bruset. Som e-handlare är man sällan ensam om att ha en REA. Detta gör man därför mest effektivt genom att tidigt i köpkedjan så ett frö, för att sedan påminna konsumenterna inför och under Black Week. Vi hjälper dig gärna steg för steg för att skapa digital succé med influencers inför och under Black Week.

Inför Black Week (1/11 - 22/11)

Konkurrensen är hög. Nästan alla vill gå igenom bruset under Black Week med just sitt varumärke, sina produkter och sina kampanjer. Därför är det centralt att inte bara vara ute i god tid, utan också att så ett frö hos potentiella konsumenter. Kör därför en influencer marketing-kampanj under början av november för att låta influencers berätta om ditt varumärke - och även teasa lite om att Black Week ju faktiskt är runt hörnet. Använd sedan hela veckan till att håva in kunderna och säkerställa konverteringar.

Under Black Week (23/11 - 29/11)

Under självaste Black Week blir planeringen som mest kritisk. Dom konsumenter som genom influencers har fått kännedom om att en REA är runt hörnet behöver nu påminnas och uppmanas till konvertering. Låt influencers påminna om er och erbjudandet som rullas ut under Black Week. Dessa typer av nedslag kan med fördel göras en stund innan Black Week, och skalas upp under Black Week.

Så laddar Interlaced Influencers inför Black Week

Vi på Interlaced Influencers jobbar inte sällan på ett snarlikt sätt som många e-handlare. Det handlar om att vara ute i god tid, spika all planering med alla parter (annonsörer och influencers) och se till att allt sker under rätt tid, på rätt dag - med fokus på rätt produkter, varumärken och kampanjer.

Redan nu sitter stora delar av Interlaced-teamet i planering med annonsörer för att planera in allt som ska ske inför, under och efter Black Week. Vill du vara en del av planeringen? Kom igång här!

Estimat inom e-handel och av PostNord inför Black Week

Tidigare år har Black Week och Black Friday bara vuxit och vuxit. Totalt handlade svenskarna för 6,7 miljarder kronor under Black Friday 2018, vilket är 27% upp från 2017. Under Black Friday 2019 hanterade bara PostNord ensamt 728.000 paket under ett dygn. Om så kallade varubrev räknas in var siffran över en miljon. Samtidigt prognostiserar PostNord i år med en ökning på 30 procent.

Redan under 2018, när Black Week inte var i närheten så stort som det tros bli under 2020, så såg siffrorna ut så här enligt en rapport som PostNord släppte i slutet av november 2018:

  • 96% av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday.
  • Under 2018 handlade 36% av svenskarna något under Black Friday-rean.

Let’s go, Black Week!

Redo att kicka igång kampanjerna inför Black Week och slå nya säljrekord? Ta då kontakt med oss på Interlaced Influencers så hjälper vi dig att komma igång.