Dölja likes på Instagram - så gör du

Så gör du - och vad betyder det för influencers och företag?

Sedan 2019 har det i vissa länder varit möjligt att dölja antalet likes på Instagram för vissa konton - och sedan ett par veckor tillbaka har det blivit möjligt att göra även för svenska Instagram-konton. I den här guiden kan du läsa om hur man döljer sina likes på Instagram, vad det betyder för influencers och vad det betyder för annonsörer.

Så döljer du dina likes på Instagram

  1. Gå till din profil på Instagram.
  2. Gå till Inställningar.
  3. Klicka på Sekretess.
  4. Klicka på Inlägg.
  5. Välj därefter att aktivera “Dölj antal gilla-markeringar och visningar”.

Är du en influencer som vill hitta nya och spännande samarbeten med varumärken som du redan älskar? Då ska du registrera dig som influencer hos Interlaced Influencers!

Hur påverkar dolda likes annonsörer som jobbar med influencer marketing?

Uppdateringen som Instagram nu rullat ut även i Sverige som ger alternativet till användare, och således även influencers, att dölja sina likes betyder förhållandevis lite för annonsörer som använder sig av influencers på Instagram. Trots uppdateringen kan man som användare fortfarande se och dela med sig av sin statistik till utvalda partners, bland annat genom funktionaliteten Branded Content. Detta gör att man som annonsör fortsatt kan mäta engagemang som KPI precis som vanligt, trots att övriga användare inte ser antalet likes eller visningar på en Instagram-post.

Förändringar i dom digitala plattformar där varumärken och influencers vistas sker hela tiden, och uppdateringen med att man även i Sverige nu kan välja att dölja sina likes och visningar får ändå anses vara en uppdatering i den mindre klassen. Instagram själva uttrycker det som att uppdateringen nu rullas ut på bred front för att man som användare ska få en större kontroll på sin upplevelse och användning av plattformen.