Resultat av influencer marketing

Influencer marketing är hetare än någonsin och många e-handlare, varumärken och organisationer använder det som en kärna i sin digitala marknadsföring på daglig basis. Vi har alla hört om framgångssagorna såsom iDeal of Sweden, Partykungen och Daniel Wellington där avkastningen på influencer marketing totalt sett blivit över miljarden. Det är en tydlig indikation på att influencermarknadsföring har en tydlig uppsida – men exakt hur går det till och vad kan man vänta sig av att göra samarbeten i sociala medier med influencers?

1. Förtroende.

Låt oss säga att du köper en annons i en dagstidning som täcker en helsida. Du skickar in bilden du önskar använda och inväntar nu ett resultat. En person i din målgrupp rycker tag i tidningen under en tunnelbaneresa och slår upp den på väg till jobbet och ser din annons och ditt budskap. Du kommunicerar ”Köp vår hudkräm – den är vegansk och riktigt bra!”. Det är klart att du tycker att den är bra – det är ju din hudkräm. Den är med stor sannolikhet riktigt bra, men målgruppen väntar sig inte att du någonsin skulle hävda någonting annat på köpt reklamplats.

Säg istället att du vänder dig till en inflytelserik influencer som ofta berättar om sin hudvårdsrutin genom videos på YouTube och kvalitativa bilder på Instagram. Låt oss säga att du gör upp om ett samarbete i denna influencers sociala medier och influencern själv får recensera din produkt och tycka till. Till skillnad från den köpta annonsen i dagstidningen så är detta influencerns ord. Influencerns röst. Influencerns publik. Influencerns åsikter. Inte dina.

Genom att använda dig av influencers i din digitala marknadsföring så använder du dig av någon annans förtroende istället för ditt eget förtroende för dig själv. Det kallas för digital magi och är en historisk framgångssaga!

2. Försäljning.

Precis som all annan marknadsföring är själva kärnan i influencer marketing för dig som annonsör givetvis att du vill se ett positivt resultat och ökad försäljning. Ju bättre du matchar din målgrupp med influencerns målgrupp – ju bättre resultat kommer du att få se. Att mäta resultatet genom influencer marketing i siffror relaterat till försäljning är enkelt och görs vanligtvis genom ett av dessa två steg:

  • Unika och spårningsbara rabattkoder. Allt som oftast genom att tagga rabattkoderna med exempelvis FÖRNAMN15 om man skulle vilja ge 15% rabatt gentemot följarna.
  • Spårningsbara utm-parametrar. Funkar perfekt om du vill göra samarbeten genom bloggar, Instagram Stories med ”swipe up”-funktionen eller YouTube.

Vi på Interlaced Influencers hoppas att den guide kring vad du som annonsör kan ha i åtanke när du jobbar med influencers hjälper dig i din digitala framgång. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller vill ha hjälp med din influencermarkandsföring.