Så fungerar adlinks och annonslänkar i sociala medier

Så fungerar adlinks och annonslänkar i sociala medier

Så kallade annonslänkar och slarvigt men internationellt kallat ”adlinks” är i grund och botten gamla hederliga affiliatelänkar som man som influencer kan dela med sig av i sina sociala medier för att få betalt för varje beställning, köp eller order som ens följare gör genom ens länkar. Annonslänkar går att använda på flera olika sociala plattformar, däribland blogg, Instagram, YouTube och Snapchat. I det här blogginlägget lär vi dig exakt hur allting fungerar med annonslänkar och varför du ska använda det.

Därför ska du använda dig av annonslänkar och adlinks

  1. Möjligheterna till provision är oändliga! Det finns inget tak kring hur mycket pengar du kan tjäna genom annonslänkar. Du får allt som oftast någonstans mellan 10 – 20 % per order som du skickar till annonsören, och du kan skicka hur många beställningar som helst, beroende på hur intresserade din följarbas är.

  2. Du bestämmer själv när och vad du vill marknadsföra! Går du runt och strosar i en butik och hittar en supervacker klänning som du verkligen är inne på att köpa? Släng upp klänningen på din Instagram Storie och hämta en annonslänk för klänningen och vips så kan klänningen vara betald!

Vart kan man använda annonslänkar?

Du kan använda dig av annonslänkar genom att registrera dig som influencer på Interlaced Influencers marknadsplats. Där får du tillgång till annonsörer såsom Ellos, Glossybox, Lyko, Partykungen och Eleven.se. Dessa länkar kan du sedan dela med dig av på din Instagram, i din blogg, på din YouTube-kanal och till och med på din Snapchat!

Begrepp som kan vara bra att känna till

Det finns många, inte sällan väldigt förvirrande, begrepp när det kommer till annonslänkar och adlinks. Dom vanligaste är:

Annonslänk = En länk som spårar klick och försäljningar och genererar provision för influencern.

CPA = Cost per Action. Används i sammanhang där man får provision för varje nedladdad applikation eller liknande.

CPO = Cost per Order. Det vanligaste begreppet inom annonslänkar som innebär att man får provision för varje order eller beställning som sker genom länkarna.

CPC = Cost per Click. Även detta är vanligt inom annonslänkar och innebär att man får betalt för varje gång någon klickar på ens länkar.