Snabbguide i SEO för bloggare

SEO, sökmotoroptimering och sökoptimering. Kärt barn har onekligen många namn. Sökmotoroptimering (förkortat SEO) är ett ord för att beskriva och identifiera ett gäng olika punkter som successivt kan förbättra dina organiska positioner i sökmotorer – vilket i sin tur gör att du kan synas högre upp i sökresultaten på utvalda sökord som är viktiga för dig och din blogg. I det här blogginlägget ger vi 5 konkreta tips på saker som kan vara bra att tänka på i ditt dagliga arbete som bloggare – oavsett om du skriver ett blogginlägg om hur din morgon har varit, ett betalt samarbete eller ett collage med tips på dina favoritprodukter.

Fördelaktigt att blogga på egen domän

Det är vanligt att man i ett inledande skede under sitt bloggande väljer en enkel väg för att börja blogga, som att exempelvis registrera sin blogg hos en bloggportal. När du registrerar en blogg hos en bloggportal så blir din URL ofta EnCoolBloggportal.se/DinBlogg. Det innebär att själva domänen (EnCoolBloggportal.se) är det som innehar en länkprofil – och inte du själv med din unika blogg.

Men, varför är detta så viktigt då? Relevant fråga, dags att vi börjar bli lite konkreta. Inom SEO finns det flera olika faktorer som påverkar hur du rankar och syns i sökmotorerna. En av dom grundläggande faktorerna är styrkan i din domän som mäts inom ett gäng olika parametrar. När du bloggar på en bloggportal såsom EnCoolBloggportal.se så är det svårt att få en egen styrka i din domän. Istället baseras styrkan i din domän på någonting annat. Din blogg blir alltså som en undersida till EnCoolBloggportal.se – precis som detta blogginlägg är en undersida till influencermarketing.se.

För att dra nytta av dom länkar som du får till din blogg och allt det innehåll som du skapar så kan du som bloggare köpa en egen domän, och sedan placera bloggen på någonting annat än en traditionell bloggplattform som gör att din blogg automatiskt blir en del av portalen. Wordpress är ett mycket bra alternativ!

Titlar på blogginlägg och på bloggen i sig

Titeln på detta blogginlägg är Snabbguide i SEO för bloggare. Det är självklart ingen slump. Ju mer relevant vi ser till att hålla våra titlar på dom blogginlägg som vi skriver – ju mer relevant kommer sökmotorerna att finna våra inlägg för exakt den sökfrasen: Snabbguide i SEO för bloggare. Det är inte en exakt matchning på någonting det söks på allt för mycket, men det skulle kunna göra att vi med detta blogginlägg syns på ett sökord såsom SEO för bloggare. Kontentan i att hålla titlarna på både blogginlägg och bloggens startsida relevanta är för att sökmotorerna, och inte minst dina läsare, värdesätter relevanta titlar till det som en sökare kan tänkas skriva in i sökmotorernas sökfält. Relevans och innehållet är allt!

Håll alla URL:er relevanta

URL:en på detta blogginlägg är www.influencermarketing.se/snabbguide-i-seo-foer-bloggare av den enkla anledningen att URL:en då innehåller sökfraser som kan vara relevanta för oss – exempelvis SEO för bloggare som vi tidigare var inne på. Om du exempelvis skriver ett blogginlägg där du delar med dig av en rabattkod hos en webbshop så är det en god idé att i både titel, URL och rubrik dela med dig av ord såsom rabattkod och webbshopens namn. På så sätt kan du synas på just dessa sökord när man googlar på ”webbshoppens namn rabattkod” vilket inte är en sällsynt sökfras.

Rubriker är A och O

Sökmotorer är på ett sätt precis som oss människor. Vi gillar när saker och ting hör ihop med det vi söker – och det är hela tanken med att sökmotorer värdesätter relevanta rubriker på samma sätt som dom värdesätter relevanta titlar. Se till att hålla dina rubriker på dina blogginlägg relevanta till innehållet i respektive blogginlägg. Se gärna till att benämna orden som du nämner i rubrik och titel även i brödtexten för högsta effekt.

Det här med länkar

Om du tidigare har genomfört betalda samarbeten med din blogg så har du säkert hört företag och kunder säga att dom tycker att det är viktigt att få en länk till deras hemsida, och inte sällan med en särskilt utvald ankartext*. Google ser en länk som en rekommendation, och ju fler (kvalitativa) länkar du har till din blogg – ju mer auktoritet anser Google att din blogg har. Det innebär alltså att din blogg kan ranka bättre på bloggens namn eller andra angränsade sökord om du får ett par länkar till din blogg från andra kära bloggkollegor exempelvis.

*Ankartext = ett eller flera ord som du länkar till en webbplats under.

Småtips för att förbättra din SEO på din blogg:

  • SSL-certifikat kan verka som ett ganska krångligt och tekniskt begrepp. Det är lite krångligt att komma igång – men när det väl är på plats så kan det vara det bästa som har hänt dig och din blogg. Ett SSL-certifikat innebär att du går från ”http://” till ”https://” vilket gör din blogg till en säker plats att vistas på enligt webbläsarna. Förtroendet ökar hos läsarna, webbläsarna och även sökmotorerna. Använd alltid ett SSL-certifikat på din blogg!