Annonsmarkera samarbeten i sociala medier 2021

För drygt två år sedan skrev vi ett blogginlägg om hur annonsmarkering ska ske i sociala medier, efter att Konsumentverket slagit fast hur en korrekt annonsmarkering ska se ut. För en dryg vecka sedan kom en ny rapport från Konsumentverket (läs: Brister när influencers gör reklam) för att förtydliga hur en korrekt annonsmarkering ska se ut. Vi sammanfattar här rapporten och klargör tydligt hur en annonsmarkering ska se ut.

Så ska du annonsmarkera 2021

Redan 2019 slog Konsumentverket fast att skrivelsen “I samarbete med”, som är frekvent använd, inte räcker. I förra veckans rapport upprepas detta - och vi rekommenderar istället att du håller dig till dessa markeringar:

  • Reklam för X
  • Annons för X
  • I annonssamarbete med X
  • I reklamsamarbete med X
  • Betalt samarbete med X

Lärdomar från Konsumentverkets rapport om annonsmarkering

  1. Skrivelsen “I samarbete med” räcker inte.
  2. Var hellre övertydlig än diffus. Gör det otvivelaktigt att det handlar om reklam.
  3. Säkerställ att placera annonsmarkeringen så att det är det första man ser.