Hitta rätt och bra influencers

Hitta rätt och bra influencers

Är du ansvarig för digital marknadsföring och kommunikation på ett företag som är i behov av att hitta riktigt bra – och rätt – influencers? Då har du kommit rätt! Vi på Influencermarketing.se hjälper dig att komma igång med influencers och guidar dig i hur du gör för att hitta rätt influencers för just ditt varumärke och för få det resultat du önskar.

Som annonsör behöver du först, innan du väljer vilka influencers du ska jobba med, bestämma dig för tre olika saker:

  1. Vilken är den huvudsakliga avkastningen jag önskar av influencers? Man brukar tala om att det finns fyra primära skäl att använda sig av influencers. Dessa brukar också anges som dom fyra vanligaste resultaten av influencer marketing som annonsörer i regel är ute efter. Två är extremt mätbara och och går att räkna på dag för dag. Dom två sista är svårare att mäta – men kan ge en otroligt god avkastning. Dom fyra primära anledningarna till att använda sig av influencers brukar sammanfattas till ökad försäljning, bygga varumärket starkare, kommunicera ett unikt budskap och sist men inte minst länkar i form av bloggsamarbeten.

  2. Vilken målgrupp är det jag önskar nå genom influencers? Frågan är lätt att ställa, men ibland lite svårare att besvara. Vilken målgrupp du jagar beror naturligtvis på historisk data, det vill säga vilka som köper din produkt/din tjänst i dagsläget, men kan också anpassas för unika produktsamarbeten eller speciella kommunikativa budskap. Ta dig en funderare på exakt vilken målgrupp du vill nå genom influencers innan du börjar jaga profiler så kommer du hitta rätt influencers betydligt snabbare.

  3. Vilken kanal vill jag helst att detta ska ske i? Dom flesta samarbeten som sker i dagsläget äger rum på Instagram (både genom bilder/videoklipp i födet och via Stories), blogg och sist men absolut inte minst YouTube. I regel spelar det ingen större roll i vilken av dessa kanaler samarbetet med influencers sker då målgruppen och avkastningen är det primära, men i vissa scenarion finns det fördelar att välja en specifik kanal i förväg. Om du exempelvis värdesätter att växa i era egna sociala kanaler såsom Instagram så är det naturligtvis en god idé att söka efter Instagram-profiler, på samma sätt som att du ska leta efter bloggare om du få in länkar genom bloggsamarbeten.

Hur hittar jag rätt influencers?

Du har egentligen två olika val när det kommer till att hitta influencers. Antingen påbörjar du jakten själv, eller så hittar du en partner som kan hjälpa till. Vi rekommenderar, föga förvånande, att du tar hjälp av proffs. Många nätverk har mångårig erfarenhet av att hitta rätt influencers och har genomfört tusentals samarbeten. Vi på Interlaced Influencers har exempelvis genomfört över 10.000 samarbeten i sociala medier sedan 2016 och vet mer eller mindre så mycket man bara kan om influencers och att hitta rätt i en snabbföränderlig värld. Vårt verktyg, marknadsplatsen, gör att du kan lägga upp kampanjer för att hitta influencers med enbart ett knapptryck. Riktigt svårare än så tycker vi inte att det ska vara att hitta rätt och riktigt bra influencers 2019.