Så fungerar en Always on-strategi för influencer marketing – och därför ska du ha det

Som e-handlare är något av det vackraste att butiken är online och rullar hela tiden. Varje dag, 24/7. Det gör också dom allra flesta digitala kampanjer man som e-handlare har rullande – såsom Google Shopping, Google Ads och diverse kampanjer i sociala medier såsom på Facebook och Instagram. Allt för att hela tiden påminna potentiella kunder om ens erbjudande, varumärke, och för att driva trafik och konverteringar. På samma sätt kan man effektivt skala upp sin influencer marketing-strategi, och det är någonting vi på Interlaced Influencers erbjuder sedan början av sommaren.

Ökar trovärdigheten och resultatet

Genom att skapa återkommande och kontinuerlig marknadsföring genom influencers ökar man trovärdigheten i den marknadsföring som sker. Att genomföra enstaka nedslag (kampanjer) någon gång då och då ger ungefär samma resultat som att placera en Google Ads-annons i 24 timmar. Under annonsens gång ser man resultat, för att sedan se att resultatet upphör vid kampanjens slut. Influencer marketing fungerar inte riktigt på samma sätt – utan för varje nedslag och kampanj så ökar trovärdigheten, varumärkeskännedomen och därmed resultatet. Av just den anledningen är det viktigt att man har en återkommande influencer marketing-strategi som inte tar uppehåll, utan som rullar på kontinuerligt.

Vi på Interlaced Influencers har sedan lanseringen av vår Always on-strategi hjälpt ett 30-tal kunder under sommaren med att ha en influencer marketing-strategi aktiverad som alltid rullar – helt efter deras målgrupp, budget, segmentering, KPI och önskad räckvidd.

Så fungerar Interlaced Influencers Always on-strategi

Interlaced Influencers Always on-strategi baseras på ett par centrala delar. Dels behöver vi först tillsammans med annonsören bestämma oss om kampanjens önskade målgrupp, spika en estimerad räckvidd för kampanjen och gärna antal publikationer per dag, vecka eller månad. Därefter spikas kampanjens KPI:er, budget och eventuellt produktfokus.

Kampanjen startas därefter upp med dom riktlinjer som satts upp mellan Interlaced Influencers och annonsören. Vid kampanjens slut, månadsvis eller veckovis så rapporterar Interlaced Influencers till annonsören per e-post med publikationer, kampanjens resultat och följer upp både kampanjen och strategin.

Vill ni också komma igång med vår Always on-strategi? Ta kontakt med oss direkt så hjälper vi er.

Tre snabba om vår Always on-strategi

Hur har vi koll på budgeten? Budgeten spikas tillsammans med allt annat inför kampanjen. Teamet på Interlaced Influencers ser till att den följs till punkt och pricka och rapporterar vid kampanjens slut.

Hur ser vi till att hitta rätt influencers? Genom att vi tillsammans spikar kampanjens fokus och målgrupp så ser vi på Interlaced Influencers till att med vår mångåriga erfarenhet hitta rätt influencers till kampanjen.

Hur följer vi upp resultatet, publikationer och engagemang? Vid kampanjen slut återrapporterar Interlaced Influencers med både publikationer, resultat, engagemang och övriga KPI:er som annonsören är intresserad av.