Mät effekten av influencer marketing genom KPI:er

Vi har tidigare skrivit om resultat av influencer marketing som du kan läsa mer om på vår blogg – men i detta inlägg tänkte vi djup-dyka i dom olika KPI:er som är vanliga att man som annonsör använder sig av när man kör kampanjer genom influencers.

Allt om KPI:er

En KPI är en så kallad Key Performance Indicator och är ett mätvärde för att mäta resultat av olika kampanjer, på svenska är det ganska vanligt att det kallas nyckeltal. En KPI är alltså målet med kampanjen genom influencers som på något sätt ska vara mätbart och lätt att följa upp vid kampanjens slut. Vissa KPI:er är väldigt självklara – såsom försäljning, som vi går igenom nedanför. Det finns däremot en del KPI:er som fungerar att använda genom influencers som det inte talas speciellt mycket om – varpå vi tänkte gå igenom även dessa i detta blogginlägg.

Läs även: Vad är influencer marketing?

Mät försäljningen genom influencers

Att mäta försäljningen och ha det som en KPI vid samarbeten med influencers är den allra vanligaste KPI:n att utgå från. Detta görs enklast genom unika rabattkoder som går att spåra till en specifik influencer, men också genom UTM-parametrar och unika landningssidor. Här är det ofta en god idé att bland in verktyg såsom Google Analytics också för att se hur besökarna beter sig på din sajt. Om influencern har refererat till företagets startsida så är besökarens första uppgift sannolikt att lokalisera rätt produkt som influencern berättar om, vilket förlänger köpprocessen och riskerar att besökaren tröttnar om den inte hittar rätt. Det är därför av stor vikt att säkerställa att man hänvisar besökaren till rätt produkt redan vid första omnämnandet i samarbetet. Denna regel gäller all annonsering lika mycket som det gäller influencer marketing.

Engagemang som KPI

Likes, kommentarer, delningar och visningar – kan det räknas som en KPI? Självklart! Att ha engagemang som KPI är vanligt, och någonting man kan använda sig av alldeles oavsett vilken typ av kampanj man kör genom influencers.

Engagemang går dessutom lätt att räkna ut på influencernivå genom att dela antalet likes och kommentarer med antalet följare. Exempelvis 500 likes och kommentarer per bild / 5000 följare = 10% engagemang hos influencern. Ta gärna detta i hänsyn när du i efterhand går igenom resultatet av samarbetet – gav samarbetet högre eller lägre engagemang än dom mer personliga publikationerna som går att finna i influencerns flöde? Om engagemanget var högre – vad påverkade detta? Om engagemanget var mindre – vad går då att förbättra inför nästa samarbete med samma profil, eller någon ny influencer?

Länkvärde

En av dom vanligare KPI:erna som man använder sig av när man genomför samarbeten med bloggar och bloggare är värdet på dom länkar man får in till sajten, vilket i grund och botten gör att SEO och länkkraft är den KPI man ska gå efter. Detta går att mäta på lite olika sätt, bland annat genom tredjepartsprogram (SE Ranking exempelvis) och Google Search Console för att se vad som händer med positionerna innan och efter den externa länken från bloggaren inkommit. När du som annonsör använder dig av länkvärde och SEO som KPI i dina samarbeten med influencers och bloggare kan du själv, genom dom flesta nätverken, själv styra vilka landningssidor och ankartexter bloggaren ska använda sig av i sitt inlägg – allt för att säkerställa att du på bästa sätt kan mäta resultatet innan och efter det att samarbetet tagit plats.

Läs även: Snabbguide i SEO för bloggare

Tillväxt på hemmaplan

Genom olika typer av samarbeten med influencers kan du mäta tillväxten i företagets egna kanaler såsom Instagram, Facebook och intressenter för exempelvis nyhetsbrev. När det kommer till dessa typer av KPI:er så är det vanligt att man i samarbetet anordnar olika typer av tävlingar eller uppmaningar till influencerns följare där ett av kraven är att följa företagets konto på exempelvis Instagram. Att ha tävlingar för att mäta tillväxt i egna kanaler som KPI är mycket vanligt, och om man genomför dessa typer av samarbeten lite mer sällan än andra typer av samarbeten så är det sällan några problem att mäta tillväxten genom exempelvis Socialblade.