Trendspaning - influencer marketing och sociala medier 2021

Marknadsföringsåret 2020 börjar lida mot sitt slut - och för att hålla traditionen uppe så är det dags för oss på Influencermarketing.se, som drivs av influencernätverket Interlaced Influencers, att redogöra för lite trendspaningar inför det nya året med influencer marketing och sociala medier i allmänhet som huvudsakliga perspektiv.

2020 har minst sagt varit ett händelserikt år, på flera sätt. Många e-handlare har slagit nya rekord, andra har slagits ut. Föga förvånande så har användningen av sociala medier som exempelvis Instagram, Snapchat och Tiktok har ökat, och nu nyttjar nära 9 av 10 internetanvändare sociala medier. Även den dagliga användningen har ökat stadigt under pandemin. Vad behöver man egentligen tänka på i sin influencer- och sociala medier-strategi för att under 2021 nå nya nivåer?

Nya kanaler och plattformar växer sig starkare

Under året har vi sett att befintliga plattformar lanserar nya funktioner (Instagram Reels, Twitter Fleets & YouTube Shorts) samtidigt som förhållandevis nya plattformar såsom TikTok gör totalt succé och växer sig allt starkare. Enligt Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Internet 2020” så blir det tydligt att arbetande internetanvändare ökat sin användning av inte minst TikTok under pandemin (Q1 - Q3). Mest har de ökat sin närvaro på Tiktok, där användningen har gått upp med 7 procentenheter under pandemin.

Grunden i all typ av marknadsföring är att finnas där publiken och målgruppen finns. Stora delar av företags målgrupper går att nå genom Facebook, Instagram, influencers och andra medier - men numera också TikTok.

Shopping & Live Shopping

Under året har en modernare typ av shopping genom sociala medier vuxit sig allt starkare - inte minst genom Instagram med deras funktioner Instagram Checkout och Instagram Shop. Dessa funktioner tillåter konsumenter att hitta all information om olika produkter - och till och med handla - direkt i Instagram utan att behöva lämna appen. Det betyder att företag och influencers inte enbart behöver eller kan driva trafik till en webbshop eller fysisk butik, utan även direkt genom influencers, utan att konsumenten behöver lämna applikationen. Enligt en studie som publicerades under året så berättar 29% av dom tillfrågade att om en shoppingupplevelse är underhållande eller tilltalande så uppmuntrar det att köpa produkten när dom handlar online. Av just den anledningen så är Instagram Checkout och Instagram Shop definitivt någonting att ta med sig till 2021.

Samtidigt har Instagram Live fått sällskap av Instagam Live Shopping som gör att företag och influencers kan skapa trovärdig marknadsföring och försäljning live, och tagga upp produkterna så att tittarna enkelt kan ta del av mer information - och slutligen köpa produkterna. Instagram Live Shopping är ett utmärkt exempel på när en plattform möter upp både företag och influencers direkt på hemmaplan för att skapa mervärde - vilket är en stor tillgång inom influencer marketing.

Vill du ha hjälp med influencer marketing genom Instagram Live Shopping? Ta kontakt med oss här!

Effektiv men kortvarig content exploderar

Under 2020 har det kortvariga innehållet vuxit ännu mer än tidigare. Kortvarigt content är innehåll som publiceras eller finns aktivt under en kortare period, inte sällan 24 timmar, genom exempelvis Instagram Stories. Att använda sig av exempelvis Instagram Stories kommer med mängder av fördelar, inte minst att man kan skicka trafik direkt till ett företag genom Swipe up-funktionen - men också att räckvidden ofta kan bli högre än genom traditionella posts. Det medför också möjligheten att skapa betydligt enklare och personligare innehåll som gärna får sticka ut från den traditionella strategin, såsom behind the scenes, enkla frågor till följarna eller varför inte låta följarna följa med på en dag i livet som anställd på ett företag eller som influencer? Möjligheterna med kortvarigt content är många, och i takt med att användandet ökar varje dag - och fler plattformar lanserar sina versioner - ses det som en kanal som kommer att öka i både användande och intresse.

Några av dom plattformarna som idag erbjuder kortvarigt innehåll är:

  • Instagram med Instagram Stories
  • Snapchat med Snapchat Stories
  • YouTube med YouTube Shorts
  • Facebook med Facebook Stories
  • Twitter med Twitter Fleets
  • LinkedIn med LinkedIn Stories

Autenticitet, transparens och ärlighet tar nya nivåer

Under året som har gått har vi sett fler företag och influencers som skapat ett innehåll och content som är betydligt mer transparent och personligare än tidigare. En tydlig effekt har varit pandemin som inte tillåtit oss att på egna villkor samlas, resa eller genomföra större evenemang. Detta har resulterat i mer genuint och vardagligt innehåll har skapats, inte minst från hemmet, och engagemanget i dom posts som innehåller en mer personlig yta är inte sällan avsevärt högre än posts som är något mer tillgjorda. Därför kan vi vänta oss att denna trend kommer att fortsätta in i 2021.

Hårdare konkurrens som influencer - men också nya öppningar

Samtidigt som fler och fler vill bli och blir influencers så blir också kanalerna och plattformarna fler. I takt med att fler influencers växer fram så kan man tro att utbudet någonstans kommer bli mättat, sett till efterfrågan - men några sådana signaler ser vi inte. Ju fler influencers som finns tillgängliga i olika nischer och målgrupper, ju bättre. Samtidigt växer nya kanaler och plattformar fram hela tiden vilket gör att fler möjligheter växer fram för både influencers och företag att skapa digital magi tillsammans.

Micro- och nanoinfluencers

Vi har gång på gång visat effektiviteten i att jobba med microinfluencers (influencers med mellan 5,000 - 50,000 följare). Hos microinfluencers är det inte ovanligt att man finner ett högre engagemang hos publiken, samtidigt som influencerns kanaler inte lika naturligt uppfattas som en kanal där man är van vid att se reklam titt som tätt. Tillsammans med detta faktura och en ökad efterfrågan har vi under 2020 levererat ökade resultat till våra annonsörer som är intresserade av microinfluencers, oavsett om man har en befintlig influencer marketing-strategi eller inte. I vår tidigare trendspaning med fokus på influencer marketing-året 2020 så nämndes att vi såg tydliga indikationer på ett ökat intresse av micro- och nanoinfluencers, vilket visade sig stämma helt och hållet. Vi ser därför fortsatt positivt på utvecklingen för microinfluencers att kunna hjälpa företag med framgångsrik marknadsföring, direkt på följarens hemmaplan.

Tydligare regelverk

Precis som vi under 2019 nämnde så mognar influencer marketing-branschen dag för dag. Både hos företag och influencers själva - men också ur ett betydligt bredare perspektiv. Under 2019 så granskades flera influencers, företag och influencernätverk av Skatteverket - inklusive vi på Interlaced Influencers. Till vår, våra influencers och våra annonsörers glädje så gick vi igenom revisionen utan en enda anmärkning vilket vi ser som en stor styrka för våra nuvarande och kommande annonsörer som är benägna att göra rätt i en bransch där allt inte alltid är glasklart hur det ska gå till. Under kommande år är det att vänta att regelverket vad gäller ekonomisk kompensation, produktleveranser och olika typer av samarbeten kommer att förtydligas - och i vissa fall förändras. Vi på Interlaced Influencers bevakar frågan konstant, inte minst i dialog med berörda myndigheter, för att alltid ligga i framkant och erbjuda våra influencers och annonsörer den för oss självklara tryggheten att veta att man alltid gör rätt - på alla sätt.

Vill du också skapa digital framgång med datadriven och strategisk influencer marketing? Hör av dig till oss!

Vi på Interlaced Influencers tackar för 2020, och ser med glädje fram emot 2021 tillsammans med alla våra influencers och annonsörer, nya som gamla!